Comunicate
În vederea desfăşurării meciului de fotbal Steaua-Dinamo, pe stadionul Arena Naţionalǎ, de la ora 20:30, se restricţionează traficul rutier în data de 10.04.2016, pe Str. Vatra Luminoasă, tronsonul cuprins între Str. Tony Bulandra şi Bd. Pierre de Coubertin, precum și pe Bd. Pierre de Coubertin.
Din această cauză, liniile de transport din zonă vor funcţiona pe trasee modificate, astfel:
Liniile 86 şi 90 vor funcţiona pe traseul de bază între terminalele ,,Dridu”, respectiv ,,Valea Argesului” şi intersecţia Str. Vatra Luminoasă/Str. Tony Bulandra, apoi pe un traseu modificat în ambele sensuri pe Str. Tony Bulandra până la Depoul Vatra Luminoasă.
Linia 104 va funcţiona pe traseul de bază între terminalul „Cora Pantelimon” şi intersecţia Şos. Pantelimon/Bd. Pierre de Coubertin/Şos. Iancului, apoi pe un traseu modificat în ambele sensuri pe Şos. Iancului, Şos. Mihai Bravu, Bd. Decebal, apoi traseul actual.
Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB) anunţă că, începând cu data de 2 aprilie 2016, va lansa varianta de mobil a website-ului RATB, iar publicul călător va avea acces facil la orarul de plecare a vehiculelor de la terminale (capetele de linie) şi la orarul de trecere a vehiculelor prin fiecare staţie, adaptat la condiţiile financiare actuale.
Orarul va putea fi consultat la adresa http://ratb.ro/v_trasee.php, de pe orice echipament mobil (laptop, tabletă sau smartphone) sau de tip PC/ desktop cu conexiune la internet. Aici, călătorii trebuie să îşi aleagă mijlocul/ linia de transport şi apoi să acceseze programul de circulaţie.
„Este încă un pas pe care RATB îl face în sprijinul publicului călător, o facilitate oferită celor care depind foarte mult de timpul petrecut în staţie şi în mijloacele de transport în comun. Vor urma şi alte măsuri care vor crea condiţii civilizate de transport şi vor dovedi ataşamentul RATB faţă clienţii săi”, spune Radu Paul Orzaţă, directorul general al RATB.
Totodată, la terminale vor fi afişate grafice cu orele de plecare a vehiculelor pe trasee care vor fi respectate cu stricteţe, singura condiţie fiind ca vehiculele să nu fie întârziate sau blocate în trafic.
Pentru eficientizarea transportului public, RATB a propus Primăriei Capitalei măsuri pentru crearea unui sistem de circulaţie care să prevadă facilităţi pentru transportul în comun, după cum urmează:
-
implementarea a 28 de propuneri, cu privire la instituirea de benzi proprii de circulaţie pentru troleibuze şi autobuze;
-
punerea în aplicare a 15 propuneri referitoare la amplasarea unor semafoare speciale sau modificarea ciclurilor semaforice prin acordarea unor faze separate pentru tramvaie la efectuarea virajelor stânga/dreapta în intersecţii;
-
extinderea circulaţiei pe străzi organizate cu sensuri unice;
-
realizarea programului de semaforizare a intersecţiilor şi acordarea de timpi separaţi, în cadrul ciclurilor, pentru transportul în comun şi asigurarea unor sisteme de undă verde.
Ca urmare a desfăşurării evenimentului sportiv „Bucharest 10k & Family Run”, în ziua de 03.04.2016, Brigada de Poliție Rutieră va restricţiona traficul rutier astfel:
- între orele 09:30-11:30 (ştafetă şi cursă de 10 km) pe traseul: Piaţa Constituţiei, Bd. Libertăţii (până la Bd. Regina Maria), întoarcere pe Bd. Libertăţii, Bd. Unirii, Piaţa Unirii, Bd. Unirii, Bd. Burebista (până la Cal. Dudeşti), întoarcere pe Bd. Burebista, Bd. Decebal (până la Str. Dristorului), întoarcere pe Bd. Decebal, Bd. Unirii, Piaţa Constituţiei, Bd. Libertăţii, (până la Splaiul Independentei), întoarce pe Bd. Libertăţii, Piaţa Constituţiei;
- între orele 11:30-12:30 (family run) pe traseul: Piaţa Constituţiei, Bd. Libertăţii (până la Piaţa Francofoniei), Cal. 13 Septembrie (până la Piaţa Arsenalului), Str. Izvor, Bd. Naţiunile Unite, Bd. Libertăţii, Piaţa Constituţiei;
- între orele 13:00-15:00 (kids and parents run) pe traseul: Piaţa Constituţiei, Bd. Unirii cu întoarcere la 500 m pe celălalt sens de mers, Bd. Unirii, Piaţa Costituţiei.
Din această cauză, Regia Autonomă de Transport Bucureşti va modifica traseele mijloacelor de transport din zona respectivă, după cum urmează:
Linia 104 va funcţiona pe traseul de bază între terminalul ,,Cora Pantelimon” şi Piaţa Hurmuzachi, apoi pe un traseu modificat pe Cal. Călăraşi, Bd. Corneliu Coposu, Str. Halelor, Splaiul Independenţei, Podul Eroilor, cu întoarcere pe Splaiul Independenţei, Piaţa Unirii, Bd. Corneliu Coposu, Cal. Călăraşi, Piaţa Hurmuzachi, apoi traseul actual.
Linia 116 va funcţiona pe traseul de bază între terminalul ,,Gara Progresul”, şi intersecţia Bd. Dimitrie Cantemir/Splaiul Unirii, apoi pe un traseu modificat prin Splaiul Unirii, Bd. Mărăşeşti, Bd. Dimitrie Cantemir, Calea Şerban Vodă, apoi traseul actual.
Linia 117 va funcţiona pe traseul de bază între terminalele ,,Bacău” şi ,,Piaţa Unirii” unde va întoarce din Bd. Regina Maria pe Str. Bibescu Vodă, Bd. Dimitrie Cantemir, Bd. Mărăşeşti, Str. 11 Iunie, Bd. Regina Maria, apoi traseul de bază.
Linia 123 va funcţiona pe traseul de bază între terminalul ,,C.E.T. Sud Vitan” şi intersecţia Calea Vitan/Calea Dudeşti/Bd. Octavian Goga, apoi pe un traseu modificat pe Bd. Octavian Goga, Pasaj Mărăşeşti, Bd. Mărăşeşti, Bd. Dimitrie Cantemir, prin Pasajul Unirii, Bd. I.C. Brătianu, Piaţa Universităţii, Bd. Regina Elisabeta, Bd. Mihail Kogălniceanu, Splaiul Independenţei, Str. Constantin Noica, Cal. Plevnei, Şos. Orhideelor, Bd. Dinicu Golescu, cu întoarcere pe Str. Witing, Calea Plevnei, Str. Constantin Noica, Splaiul Independenţei, Bd. Mihail Kogălniceanu, Bd. Regina Elisabeta, Piaţa Universităţii, Bd. I.C. Brătianu, prin Pasajul Unirii, Bd. Dimitrie Cantemir, Bd. Mărăşeşti, Pasajul Mărăşeşti, Bd. Octavian Goga, Calea Vitan, apoi traseul actual.
Linia 124 va funcţiona pe traseul de bază între terminalul ,,Romprim” şi intersecţia Calea Vitan/Calea Dudeşti/Bd. Octavian Goga, apoi pe un traseu modificat în ambele sensuri pe Bd. Octavian Goga, Pasaj Mărăşeşti, Bd. Mărăşeşti, Bd. Dimitrie Cantemir, prin Pasajul Unirii, Bd. I.C. Brătianu, Piaţa Universităţii, Bd. Regina Elisabeta, Bd. Mihail Kogălniceanu, Splaiul Independenţei până la ,,Opera Română”.
Linia 133 va funcţiona pe traseul de bază între terminalul ,,Gara Basarab” şi intersecţia Str. Traian/Cal. Călăraşi, apoi pe un traseu modificat în ambele sensuri pe Cal. Călăraşi, Str. Delea Nouă, Str. Dristorului, Şos. Mihai Bravu, Calea Dudeşti, Bd. Octavian Goga, Str. Nerva Traian, apoi traseul actual.
Linia 136 va funcţiona pe traseul de bază între terminalul ,,C.E.T. Vest Militari” şi intersecţia Şos. Pandurilor/Calea 13 Septembrie unde vor întoarce după scuarul central.
Linia 232 va funcţiona pe traseul de bază între terminalul ,,Platforma Comercială Arcade Berceni” şi ,,Piaţa Unirii’’ unde va întoarce din Bd. Regina Maria pe Str. Bibescu Vodă, Aleea II (capăt linie 783), Bd. Dimitrie Cantemir, Bd. Mărăşeşti, Str. Dr. C-tin Istrate, apoi traseul actual.
Linia 312 va funcţiona între terminalul ,,Piaţa de Gros” şi intersecţia Bd. Dimitrie Cantemir/Splaiul Unirii, apoi pe un traseu modificat pe Splaiul Unirii, Calea Văcăreşti, apoi traseul actual.
Linia 313 va funcţiona pe traseul de bază între terminalul ,,Turnu Mǎgurele” şi intersecţia Bd. Dimitrie Cantemir/Splaiul Unirii, apoi pe un traseu modificat prin Splaiul Unirii, Bd. Mărăşeşti, Bd. Dimitrie Cantemir, Bd. Tineretului, apoi traseul actual.
Linia 385 va funcţiona pe traseul de bază între terminalul ,,Valea Oltului” şi intersecţia Calea 13 Septembrie/Şos. Pandurilor, apoi pe un traseu modificat pe Şos. Pandurilor, Str. Dr. Rainer, Bd. Eroilor, Str. Elefterie, Splaiul Independenţei, Piaţa Unirii, Cal. Călăraşilor, Str. Sf. Vineri, ,,Piaţa Sf. Vineri”, cu întoarcere pe Str. Sf. Vineri, Bd. Mircea Vodă, Bd. Corneliu Coposu, Str. Halelor, Splaiul Independenţei, Bd. Eroilor, Bd. Eroii Sanitari, Str. Carol Davila, Bd. Eroilor, Str. Dr. Bagdasar, Şos. Pandurilor, Calea 13 Septembrie, apoi traseul de bază.
Linia 783 va funcţiona pe traseul de bază între terminalul ,,Aeroportul Henri Coandă” şi Pasajul Unirii, apoi prin Pasajul Unirii, Bd. Dimitrie Cantemir, Bd. Mărăşeşti, Str. 11 Iunie, Bd. Regina Maria, Str. Bibescu Vodă, Aleea II, cu întoarcere pe Splaiul Unirii, Bd. Mărăşeşti, Bd. Dimitrie Cantemir, prin Pasajul Unirii, Bd. I. C. Brătianu, apoi traseul actual.
Din data de 07.04.2016, ca urmare a solicitărilor venite din partea călătorilor, autobuzele liniei 163 vor efectua opriri în staţia “Știrbei Vodă”, corespunzătoare liniilor 122, 126, 137, 138, 168, 226, 268, 368, situată pe Str. Știrbei Vodă, sens Calea Plevnei.
Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB) se află în plină campanie de curăţenie şi apelează la călători, rugându-i să anunţe la numărul de telefon 021.9391 atunci când sesizează lipirea de afişe sau anunţuri ori orice act de vandalism săvârşit în mijloacele de transport în comun sau pe stâlpii de susţinere a liniilor de contact.
Programul de igienizare se derulează pe două componente, care vizează atât vehiculele, cât şi mobilierul stradal.
În ceea ce priveşte igienizarea stradală, activităţile se concentrează pe zona liniilor de tramvai, până în prezent, echipele RATB reuşind să cureţe 5.773 garduri/ panouri de protecţie, 50 de copertine din staţii, 44 de borne de semnalizare a refugiilor şi 32 de peroane. Aceste cifre se referă numai la activitatea desfăşurată pe traseele a trei linii de tramvai, 41, 21 şi 1, urmând a fi extinsă pe întreaga reţea de tramvaie. Totodată, au fost curăţaţi şi vopsiţi peste 500 de stâlpi, eliminându-se buruienile şi deşeurile adunate la bază, precum şi afişele lipite.
În paralel, toate vehiculele RATB trec în această perioadă printr-un program complex de igienizare, inclusiv a instalaţiilor de ventilaţie şi climatizare.
Anul trecut, RATB a suferit pierderi de peste un milion de lei în urma actelor de vandalism.
Din data de 01.04.2016, ca urmare a numeroaselor solicitări venite din partea călătorilor,
Regia Autonomă de Transport Bucureşti înfiinţează staţia de autobuze “Vasile Gherghel” (linii 205, 282, 300), situată pe Bd. Ion Mihalache, sens Piața Victoriei.
Urmare desfăşurării „Campionatului Naţional de Duatlon Bucureşti”, în ziua de 27.03.2016, între orele 09:30-13:30, se restricţionează traficul rutier pe Bd. Unirii între Piaţa Unirii şi Piaţa Alba Iulia, astfel încât să fie permisă deplasarea paricipanţiilor la eveniment pe traseul: Parcarea Bibliotecii Naţionale, Bd. Mircea Vodă, Piaţa Alba Iulia, Bd. Unirii, Piaţa Unirii cu întoarcere pe sensul opus pe Bd. Unirii, Bd. Mircea Vodă, Parcarea Bibliotecii Naţionale.
Din această cauză, Regia Autonomă de Transport București va lua următoarele măsuri:
Linia 104 va funcţiona pe traseul de bază între terminalul ,,Cora Pantelimon” şi Piaţa Hurmuzachi, apoi pe un traseu modificat pe Cal. Călăraşilor, Bd. Corneliu Coposu, Str. Halelor, Splaiul Independenţei, Podul Eroilor, cu întoarcere pe Splaiul Independenţei, Aleea I, Bd. Corneliu Coposu, Cal. Călăraşilor, Piaţa Hurmuzachi, apoi traseul actual.
Liniile 116, 117 şi 313 vor funcţiona pe traseele de bază între terminalele ,,Gara Progresul”, ,,Bacău” respectiv ,,Turnu Mǎgurele” şi intersecţia Bd. Dimitrie Cantemir/ Bd. I.C. Brătianu (Piaţa Unirii), apoi pe un traseu modificat, pe sens ,,Piaţa Sf. Vineri”, pe Bd. I.C. Brătianu, Bd. Corneliu Coposu, Str. Sf. Vineri, Bd. Mircea Vodă, Bd. Corneliu Coposu, până la ,,Piaţa Sf. Vineri”.
Celălalt sens nu se modifică.
Liniile 123 şi 124 vor funcţiona pe traseele de bază între terminalele ,,CET Sud Vitan” respectiv ,,ROMPRIM’’şi intersecţia Cal. Vitan/Bd. Octavian Goga, apoi pe un traseu modificat în ambele sensuri pe Bd. Octavian Goga, Bd. Mărăşeşti, Bd. Dimitrie Cantemir, Piaţa Unirii, apoi traseele actuale.
Linia 133 va funcţiona pe traseul de bază între terminalul ,,Bd. Tineretului” şi intersecţia Str. Nerva Traian/Bd. Octavian Goga, apoi pe un traseu modificat în ambele sensuri pe Bd. Octavian Goga, Cal. Dudeşti, Bd. Burebista, Piaţa Alba Iulia, Bd. Decebal, Str. Delea Nouă, Cal. Călăraşilor, Str. Traian, apoi traseul de bază.
Linia 385 va funcţiona pe un traseu modificat pe sensul spre terminalul,,Valea Oltului”, de la cap linie ,,Piaţa Sf. Vineri”, pe Str. Sf. Vineri, Bd. Mircea Vodă, Bd. Corneliu Coposu, Str. Halelor, apoi traseul de bază.
Celălalt sens nu se modifică.
În conformitate cu Ordonanța de Guvern nr. 20 din 18.08.1997, privind stabilirea orarului de vară-iarnă, odată cu schimbarea orei pentru programul de vară, în noaptea de 26/27.03.2016, ora 3:00 devine ora 4:00.
În consecință, programul de circulație a mijloacelor de transport public de suprafață nu va fi afectat, orele de plecare ale autobuzelor de noapte fiind adaptate conform orei de vară.
În urma redeschiderii traficului rutier în intersecţia arterelor Bd. Eroilor/ Bd. Eroii Sanitari, începând cu data de 21.03.2016, orele 16:00, RATB anunţă următoarele măsuri:
Liniile 122, 126, 137, 138, 168, 226, 268, 368 vor funcţiona pe un traseu modificat, pe sensul spre Academia Militară de la intersecţia Splaiul Independenţei/ Str. Stirbei Vodă/ Bd. Eroilor, pe Bd. Eroilor, Bd. Eroii Sanitari, Str. Carol Davila, Bd. Eroilor (bretea), Str. Dr. Bagdasar, apoi traseele de bază. Pe traseul modificat, autobuzele vor opri în staţiile „Spitalul Universitar” amplasată pe Bd. Eroilor, respectiv „Carol Davila”, situată pe breteaua Bd. Eroilor. Sensul spre centru nu se modifică.
Linia 236 va reveni pe traseul anterior de la intersecţia Splaiul Independenţei/ Str. Ştirbei Vodă/ Bd. Eroilor (Podul Eroilor), pe Bd. Eroilor, Bd. Eroii Sanitari, Bd. Gheorghe Marinescu, Şos. Cotroceni, apoi traseul actual. Pe traseul modificat, autobuzele vor opri în staţia „Spitalul Universitar” amplasată pe Bd. Eroilor.
Linia 336 va reveni, pe sens terminal „Complex Comercial Apusului”, de la intersecţia Splaiul Independenţei/ Str. Ştirbei Vodă/ Bd. Eroilor (Podul Eroilor) pe Bd. Eroilor, Bd. Eroii Sanitari, Bd. Gheorghe Marinescu, Şos. Cotroceni, apoi traseul actual. Pe traseul modificat, autobuzele vor opri în staţia „Spitalul Universitar” amplasată pe Bd. Eroilor. Celălalt sens nu se modifică.
Linia 668 va funcţiona pe traseul de bază între „Valea Oltului” şi intersecţia Str. Elefterie/ Splaiul Independenţei (staţia „Piaţa Operei” amplasată pe Str. Elefterie), de unde va întoarce spre cartier pe Splaiul Independenţei, Pod Eroilor, Bd. Eroilor, Bd. Eroii Sanitari, Str. Carol Davila, Bd. Eroilor (bretea), Str. Dr. Bagdasar, apoi traseele de bază. Pe traseul modificat, autobuzele vor opri în staţiile „Spitalul Universitar” amplasată pe Bd. Eroilor, respectiv „Carol Davila”, situată pe breteaua Bd. Eroilor.
Linia N110 va funcţiona pe un traseu modificat pe sensul spre „Cartier 16 Februarie”, de la intersecţia Splaiul Independenţei/ Str. Ştirbei Vodă/ Bd. Eroilor, pe Bd. Eroilor, Bd. Eroii Sanitari, Str. Carol Davila, Bd. Eroilor (bretea), Str. Dr. Bagdasar, apoi traseul de bază. Pe traseul modificat, autobuzele vor opri pe sensul „Cartier 16 Februarie” în staţia „Spitalul Universitar” amplasată pe Bd. Eroilor. Celălalt sens nu se modifică.
Linia de noapte N116 va funcţiona pe un traseu modificat pe sensul spre „Grup Şcolar Auto” de la intersecţia Splaiul Independenţei/ Str. Ştirbei Vodă/ Bd. Eroilor, pe Bd. Eroilor, Bd. Eroii Sanitari, Str. Carol Davila, Bd. Eroilor (bretea), Str. Dr. Bagdasar, apoi traseul de bază. Pe traseul modificat, autobuzele vor opri pe sensul „Cartier 16 Februarie” în staţiile „Spitalul Universitar” amplasată pe Bd. Eroilor, respectiv „Carol Davila”, situată pe breteaua Bd. Eroilor. Celălalt sens nu se modifică.
Referitor la protestul organizat astăzi de un grup sindical din cadrul RATB la Palatul Parlamentului, Regia bucureşteană de transport face următoarele precizări:
În ceea ce priveşte siguranţa călătorilor, conducerea Regiei Autonome de Transport Bucureşti (RATB) dă asigurări că vehiculele din traseu, deşi circulă în număr redus faţă de necesităţi, respectă întrutotul cerinţele de siguranţă în trafic. Menţionăm că toate vehiculele aflate în traseu au reviziile tehnice efectuate la zi, conform legii.
În ultimii ani, Regia s-a confruntat cu mari probleme, generate de nivelul redus al alocărilor financiare, ceea ce a afectat parcul actual de vehicule, dar şi posibilitatea de a îmbunătăţi condiţiile de muncă. În acelaşi timp, tariful practicat de RATB şi stabilit de CGMB, a rămas neschimbat din anul 2008, la 1,30 lei pe călătorie, nivelul cel mai mic din ţară.
Având în vedere bugetul limitat alocat şi în acest an, RATB va aplica un program de transport rectificat, cu grafice de circulaţie care pot fi respectate.
În prezent, RATB are nevoie de acordul şi de capacitatea financiară a Consiliului General al Municipului Bucureşti (CGMB) pentru înnoirea flotei de vehicule sau pentru diversificarea serviciilor oferite.
Ultimele achiziţii importante de vehicule au avut loc în perioada 2006-2009, când parcul de vehicule a fost înnoit cu 1.000 autobuze şi 100 de troleibuze. Procesul de înnoire a parcului a continuat apoi doar prin modernizarea sau fabricarea de tramvaie la uzina proprie.
Pentru îmbunătăţirea serviciilor de transport pentru călători, sunt vitale pentru RATB încheierea cu municipalitatea a unui contract de delegare a serviciului de transport public, precum şi transformarea Regiei în societate comercială.
Schimbarea statutului juridic al RATB se va face pe baza unui studiu de oportunitate elaborat în prezent de Autoritatea Municipală de Reglementare a Serviciilor Publice (AMRSP). Astfel, noua societate bucureşteană de transport va avea acces direct la fonduri europene şi la credite pentru a putea dezvolta proiecte şi programe care vor asigura atât condiţii mai bune de muncă, dar şi condiţii civilizate de transport pentru publicul călător.
Echipa RATB
UPDATE: Ca urmare a remedierii avariei, începând de vineri, 11.03.2016, tramvaiele liniilor 11 şi 44 vor reveni pe traseele de bază. Totodată, linia navetă de autobuze 644 se suspendă.
Traseele liniilor 11 si 44 sunt modificate
În vederea remedierii unei avarii la o conductă de apă aparţinând SC Apa Nova SA, pe Cal. Giuleşti, în zona Cimitirului Calvin, liniile de tramvai din zonă vor funcţiona pe trasee modificate, astfel:
Linia 11 va funcţiona între terminalul ,,Zeţarilor” şi intersecţia Sos. Orhideelor/ Cal. Giuleşti, apoi pe un traseu modificat în ambele sensuri pe Sos. Orhideelor, până la Gara Basarab.
Linia 44 va funcţiona între terminalele Gara Basarab şi Cal. Plevnei, pe Bd. Dinicu Golescu, Str. Berzei, Str. Sf. Constantin, cu întoarcere pe Str. Ionel Perlea, Str. Cobălcescu, Str. Berzei, Bd. Dinicu Golescu.
Pentru preluarea călătorilor din zona Calea Giulesti, RATB va înfiinţa linia navetă de autobuze 644, care va funcţiona între terminalele ,,Cartier 16 Februarie” şi ,,Gara Basarab”, pe Cal. Giuleşti şi Şos. Orhideelor.
Ca urmare a desfăşurării mitingului organizat în Piaţa Victoriei de Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate, în data de 06.03.2016, traficul rutier va fi restricţionat începând cu ora 08:30 pe Şos. Kiseleff, între str. Arh. Ion Mincu şi Piaţa Victoriei, iar ulterior, în funcţie de afluirea participanţilor, pe relaţia Str. Buzeşti/Bd. Ion Mihalache – Bd. Lascăr Catargiu, fiind permisă doar circulaţia pe relaţia Bd. Aviatorilor – Bd. Lascăr Catargiu, respectiv Calea Victoriei.
Din această cauză, RATB va lua următoarele măsuri:
Autobuzele liniei 300 vor circula pe traseul de bază între terminalul „Bd. Nicolae Bălcescu” şi intersecţia Bd. Lascăr Catargiu/Bd. Gheorghe Manu, apoi pe un traseu modificat în ambele sensuri, pe Bd. Gheorghe Manu, Str. Occidentului, Str. Buzeşti, Bd. Ion Mihalache, după care vor urma traseul actual.
Linia 381 va funcţiona pe un traseu scurtat, între Piaţa Reşiţa şi Rondul Piaţa Romană.
Linia expres 783 va funcţiona, pe sensul spre Piaţa Unirii, de la „Piaţa Arcul de Triumf” pe Bd. Constantin Prezan, Bd. Aviatorilor, Piaţa Victoriei, Bd. Lascăr Catargiu, apoi va reveni la traseul de bază.
Referitor la protestul sindical organizat vineri, 26 februarie 2016, Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB) comunică următoarele:
Conducerea RATB este deschisă la dialog, cunoscând majoritatea problemelor ridicate şi făcând permanent eforturi pentru rezolvarea lor.
Pentru conducerea executivă, siguranţa circulaţiei reprezintă principalul obiectiv, astfel că, în prezent, toate mijloacele de transport în comun din trasee corespund din acest punct de vedere.
Referitor la problemele legate de condiţiile de muncă şi de necesarul de piese de schimb, acestea sunt o prioritate pentru RATB. Pentru piesele de schimb sunt deja demarate proceduri în vederea asigurării necesarului posibil cu alocările financiare actuale.
În ceea ce priveşte parcul de vehicule, problemele sunt generate de gradul avansat de uzură al tramvaielor, troleibuze lor şi autobuzelor. RATB utilizează în prezent un parc circulant efectiv de 690 de autobuze, adică 69% din totalul celor 1.000 disponibile. Din acest total, parcul imobilizat ajunge la 214 autobuze, cu defecte tehnice sau tamponări (urmări ale accidentelor de circulaţie) aflate în diverse stadii de reparaţie. Restul autobuzelor sunt în perioada de reparaţii curente, în urma reviziilor tehnice.
Din parcul existent, 500 de autobuze sunt încadrate în norma de poluare Euro 3 şi au grad de uzură de 10 ani (400 - marca Mercedes), respectiv 9 ani (100 - Mercedes), cu o medie de utlizare de 450.644 km. Alte 500 de autobuze au norma de poluare Euro 4, cu grade de uzură de 9 ani (20 autobuze), 8 ani (330) şi 7 ani (150) şi cu o medie de utilizare de 371.151 km. Costurile de întreţinere pentru aceste autobuze au crecut foarte mult, având în vedere că acestea au ieşit din perioada de garanţie.
În privinţa tramvaielor, parcul circulant efectiv este de 256 din totalul de 475 de tramvaie (54%), în timp ce numărul celor nefuncţionale este de 219. Din numărul total de tramvaie, 297 au gradul de uzură de peste 100%, 82 au un grad de uzură între 75-100%, 54 – un grad de uzură între 50-75%, 32 între 25-50% şi numai 10 tramvaie sunt aproape noi, (cu un grad de uzură între 0 şi 25%). Şi tramvaiele au un program periodic de verificări, revizii şi controale, la 1.250 km, 3.000/ 5.000 km, 12.000/ 20.000km şi 60.000 km, ocazie cu care sunt scoase din trasee.
Parcul circulant efectiv al troleibuzelor este de 172, din totalul de 297 (aproximativ 59%), numărul vehiculelor nefuncţionale ridicându-se la 125. Din total, 265 de troleibuze au un grad de uzură de peste 100%, adică peste 89%, celelalte 32 de troleibuze având un grad de uzură între 75-100%.
Situaţia actuală a parcului de vehicule se datorează ultimilor trei ani de criză economico-financiară care au afectat bugetul RATB şi au îngreunat menţinerea în exploatare a vehiculelor. Conducerea Regiei face eforturi ca în acest an să readucă parcul circulant la un nivel normal, conform cererii, în funcţie de alocările financiare municipale.
Începând cu 15 februarie 2016, RATB a pus în practică un plan de măsuri care are ca scop eficientizarea serviciilor oferite şi reducerea numărului călătorilor frauduloşi. RATB reînnoieşte apelul adresat călătorilor deţinători de abonamente să valideze toate călătoriile efectuate, în scopul îmbunătăţirii programului de circulaţie pe fiecare linie, pe baza datelor obţinute prin sistemul automat de taxare.
În desfăşurarea activităţii de transport în comun, Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB) se confruntă cu o serie de manifestări antisociale care îi afectează pe călători, dar şi instalaţiile fixe, vehiculele de transport public, precum şi integritatea personalului de exploatare şi control.
În anul 2015, valoarea pagubelor produse Regiei a fost de 934.100,34 lei, cu 24,82% mai puţin decât în anul 2014. Numărul actelor de vandalism a scăzut cu 13,56%, de la 1.077, în anul 2014, la 931 în 2015.
Scăderea faţă de anul trecut a acestor acte antisociale şi, implicit, a pagubelor suferite, este un efect al colaborării RATB cu Poliţia Transporturi şi cu Jandarmeria. În perspectivă, RATB intenţionează o colaborare mai strânsă cu cele două instituţi, dar şi cu Poliţia locală.
Pierderile cele mai mari au fost înregistrate la autobuze, respectiv 685.352,34 lei (73,37% din valoarea pe regie), valoare care este cu 26,95% mai mică decât în anul 2014. Şi numărul actelor de vandalism săvârşite în autobuze în 2015 a scăzut (269, faţă de 304 în anul anterior). 11 cazuri au fost produse pe liniile preorăşeneşti, o frecvenţă mai mare fiind înregistrată pe liniile 408 (Ghencea – CFR Domneşti) şi 438 (Depoul Alexandria - Bragadiru).
Pagubele suferite de autobuze constau în 252 parbrize şi geamuri sparte la autobuze, valoarea acestora ridicându-se la 659.502,87 lei, cu 28,07% mai puţin decât valoarea pagubelor suferite în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Autobazele cu cele mai mari pierderi au fost: Ferentari, Titan şi Pipera, iar zonele cu cele mai frecvente acte de vandalism sunt: Calea Ferentarilor, Şos Olteniţei, Calea Dorobanţilor, Str. Luică, Bd. Iuliu Maniu, Str. Turnu Măgurele, Str. Amurgului, Splaiul Independenţei, Terminal “Zeţarilor”, Prelungirea Ghencea, Calea Văcăreşti.
Pe traseele liniilor preorăşeneşti cele mai dese acte de vandalism se înregistrează în oraşul Bragadiru (pod Bragadiru), Şos. Bucureşti – Alexandria, Comuna Domneşti, Terminal Ghencea, Şos. Bucureşti – Ploieşti, Şos. Bucureşti – Târgovişte, Comuna Chitila.
Autobuzele vandalizate cel mai des sunt cele de pe liniile: 116 (12 cazuri), 104 şi 202 (câte 11 cazuri), 335 şi 381 (câte 9 cazuri), 141 (8 cazuri), 139 şi 330 (câte 6 cazuri), 101, 102, 117, 133, 336, 655 (câte 5 cazuri) şi 123, 112, 178, 226, 232, 331 (câte 4 cazuri).
În privinţa troleibuzelor şi tramvaielor, pierderile suferite ca urmare a actelor de vandalism au fost în valoare totală de 82.517,14 lei (8,83% din valoarea pe regie), adică aproape jumătate faţă de anul 2014, cu toate că numărul cazurilor a scăzut cu numai 20,57%, de la 141 în anul 2014, la 112 în anul 2015. Principalele pagube provin din spargerea de geamuri şi parbrize (79, în valoare de 43.006,02 lei), precum şi din distrugerea validatoarelor Sistemului Automat de Taxare (12, în valoare de 27.769,46 lei).
Depourile care au înregistrat cele mai mari pierderi ca urmare a actelor de vandalism, au fost Alexandria şi Dudeşti – la tramvaie, iar la troleibuze: Bucureştii Noi şi Bujoreni. Zonele în care au fost vandalizate cel mai des tramvaie sunt Şos. Petricani, Terminal “Şura Mare”, Bd. Timişoara/Vasile Milea, Calea Rahovei, Teminal “Mezeş”, Terminal “Piaţa Presei Libere”, Şos. Progresului, Şos. Alexandriei, Terminal “Complex RATB Titan”. Dintre troleibuze, cele mai multe vandalizări au suferit cele care circulă pe Calea Grivitei, Str. Reşiţa, Bd. Iuliu Maniu, Drumul Taberei. Cel mai des vandalizate sunt tramvaiele de pe liniile 11, 41, 32, 1, 25, 45, 10, 24, 47 şi 16, precum şi troleibuzele liniilor 65, 62, 66, 69 şi 86.
Raportând cele 381 cazuri de acte antisociale îndreptate asupra tramvaielor, troleibuzelor şi autobuzelor la numărul zilelor din an, rezultă că, pe lângă reviziile şi reparaţiile planificate, în medie, în fiecare zi, cel puţin un vehicul a necesitat intervenţii suplimentare de remediere a avariilor.
Pe lângă pagubele rezultate din înlocuirea pieselor distruse, RATB a pierdut şi în urma imobilizării şi a curselor neefectuate de către vehiculele avariate care au trebuit să fie retrase din trasee înainte de terminarea programului.
Măsura aplicată de RATB, de a dota cele 500 autobuze Mercedes Euro 4 si 100 troleibuze Irisbus cu camere video pentru supravegherea salonului călătorilor, contribuie la descurajarea hoţilor din buzunare, a persoanelor răuvoitoare care degradează sau distrug interiorul vehiculelor şi a celor care au un comportament necorespunzător faţă de ceilalţi călători. În anul 2015, organele de ordine au solicitat punerea la dispoziţie a 84 înregistrări video în vederea efectuării cercetărilor pentru identificarea persoanelor certate cu legea, sancţionării lor şi recuperării prejudiciului creat, precum şi a 14 materiale video care au surprins evenimente de circulaţie.
RATB îi roagă pe călători să îşi exprime spiritul civic, în sensul de a anunţa imediat, la numărul de telefon 112, orice manifestare anti-socială. RATB alocă importante resurse umane şi financiare, făcând eforturi deosebite pentru a asigura publicului călător condiţii moderne şi civilizate de transport, însă cazurile de agresiune şi vandalism, precum şi cele ale călătorilor neplătitori continuă să afecteze bugetul Regiei şi, în consecinţă, calitatea serviciilor oferite.