Comunicate
Ca administrator al Sistemului Automat de Taxare, Societatea de Transport București STB SA a facilitat implementarea ofertei tarifare și pentru operatorii feroviari prin emiterea și comercializarea titlurilor de călătorie.
În această fază a implementării, STB SA a asigurat, prin personalul specializat, carduri preîncărcate cu abonamente integrate de 24 și 72 ore pentru punctele de vânzare ale operatorilor feroviari, a configurat softul validatoarelor din trenuri și a echipamentelor de control și a instruit personalul de bord al operatorilor feroviari pentru efectuarea verificării titlurilor de călătorie vândute pe cardurile emise de STB SA și Metrorex.
De asemenea, STB SA pune la dispoziția tuturor operatorilor de transport suprateran, subteran și feroviar, sistemul pentru efectuarea controlului și descărcarea validatoarelor.
“Prin această integrare, Sistemul Automat de Taxare al STB SA este utilizat pentru toate modurile de transport metropolitan - autobuz, tramvai, troleibuz, metrou și tren. Susținem crearea de facilități pentru călătorii ocazionali, sprijinim turiștii care tranzitează zona metropolitană și fidelizăm utilizatorii STB SA prin abonamente avantajoase”, a declarat Directorul General STB SA, Adrian Criț.
Noul sistem tarifar unitar cuprinde următoarele oferte comerciale pentru zona metropolitană București – Ilfov:
Abonamente metropolitane integrate cu metroul și trenul (Suprafață + Metrou + Tren - Gara de Nord - Aeroport Otopeni)
• card călătorie turist 24 ore - 20 lei;
• card călătorie turist 72 ore - 40 lei;
• abonament 1 lună - 210 lei;
• abonament 6 luni - 1100 lei;
• abonament 12 luni - 2000 lei.
Abonamente metropolitane integrate cu trenul (Suprafață + Tren - Gara de Nord - Aeroport Otopeni)
• abonament 1 lună - 140 lei;
• abonament 6 luni - 800 lei;
• abonament 12 luni - 1400 lei.
Începând de sâmbătă, 19.02.2022, STB SA va aplica o nouă măsură de optimizare a rețelei de transport public, prin comasarea liniilor de autobuz 173 și 232.
Noua linie de autobuz va funcționa sub indicativul 232, între terminalele „Platforma Comercială Arcade Berceni” şi „Valea Ialomiței”, pe următorul traseu:
- pe sensul spre terminalul „Valea Ialomiței”: terminal „Platforma Comercială Arcade Berceni”, Str. Drumul Dealul Bisericii, Bd. Metalurgiei, Șos. Berceni, Piața Sudului, Șos. Olteniței, Piața Eroii Revoluției, Șos. Viilor, Str. Odoarei, Calea Rahovei, Str. Mihail Sebastian, Calea 13 Septembrie, Bd. Ghencea, Str. Brașov, Drumul Taberei (ramura de sud), Str. Valea Ialomiței, terminal „Valea Ialomiței”;
- pe sensul spre terminalul „Platforma Comercială Arcade Berceni”: terminal „Valea Ialomiței”, Str. Valea Ialomiței, Drumul Taberei (ramura de sud), Str. Brașov, Bd. Ghencea, Calea 13 Septembrie, Str. Mihail Sebastian, Calea Rahovei, Str. Odoarei, Șos. Viilor, Piața Eroii Revoluției, Șos. Olteniței, Piața Sudului, Șos. Berceni, Bd. Metalurgiei, Str. Drumul Dealul Bisericii, terminal „Platforma Comercială Arcade Berceni”.
Pentru a le permite călătorilor să se acomodeze cu această schimbare, autobuzele vor circula timp de o lună cu ambele indicative la vedere (indicativul 232 va fi vizibil pe afișajul electronic, iar indicativul 173 va fi afișat pe parbriz).
Programul de circulație aferent noului traseu al liniei 232 va putea fi accesat la acest link: https://stbsa.ro/ora_statii.
De la aceeași dată, linia de tramvai 7 va funcționa cu un parc de vehicule suplimentat, pentru a asigura capacitatea de transport necesară pe tronsonul cuprins între Piața Unirii și intersecția Șos. Viilor/ Str. Dr. Constantin Istrati.
Începând de luni, 14.02.2022, linia de troleibuz 66 va funcţiona pe un traseu modificat până la finalizarea lucrărilor la Pasajul Doamna Ghica.
Astfel, troleibuzele acestei linii vor circula pe traseul de bază între terminalul „Vasile Pârvan” și intersecția Bd. Carol/ Calea Moșilor, apoi pe un traseu modificat pe Bd. Pache Protopopescu, Str. Matei Voievod, Str. Vatra Luminoasă, Bd. Pierre de Coubertin, până la terminalul „Arena Națională”. Pe traseul modificat, troleibuzele liniei 66 vor efectua opriri în stațiile liniei 90.
Pentru preluarea fluxurilor de călători, va fi înfiinţată linia navetă de autobuz 667, care va funcţiona între terminalele „Spitalul Fundeni” şi „Piaţa Rosetti”, pe următorul traseul: Str. Sportului, Şos. Colentina, Calea Moşilor, Bd. Carol I. Pe acest traseu, autobuzele liniei 667 vor efectua opriri în staţiile liniei de troleibuz 66, precum şi în staţia „Piaţa Rosetti”, aferentă liniei 311.
Totodată, în perioada în care se vor desfășura lucrările la Pasajul Doamna Ghica, liniile de troleibuz 70 și 85 vor funcționa cu un parc de vehicule suplimentat.
Sistemul de avertizare a coliziunii iminente pentru tramvaie sprijină conducătorii în situații critice. În trafic aglomerat sau în condiții de vizibilitate redusă, sistemul îl avertizează pe conducător cu privire la obstacolele de pe șine în timp util. În cazul în care acesta reacționează prea târziu sau nu reacționează deloc, sistemul poate iniția frânarea automată. Acest lucru permite evitarea accidentelor, sau cel puțin reducerea în mod semnificativ a daunelor.
Beneficiile unui astfel de sistem sunt multiple:
- Siguranță sporită pentru conducător și pasageri, precum și pentru toți ceilalți participanți la trafic;
- Întârzieri reduse datorită reducerii frecvenței accidentelor;
- Disponibilitate sporită a vehiculelor pe șine, evitându-se imobilizarea lor pentru reparații;
- Costuri de reparații mai mici prin evitarea sau reducerea pagubelor rezultate din accidente.
„Pentru îmbunătățirea condițiilor de securitate a călătorilor în transportul public, precum și îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru conducătorii de vehicule din cadrul STB SA, am decis instalarea sistemului anticoliziune, în primă faza pentru testare, pe un tramvai ce deservește liniile depoului Bucureștii Noi, cu asistență tehnică din partea Bosch. La finalul lunii aprilie, când se finalizează perioada de probă, vom analiza posibilitatea de montare a unor sisteme cu caracteristici tehnice similare și pe alte tramvaie modernizate”, a declarat Adrian Criț, Directorul General STB SA.
Sistemul testat, produs de Bosch, este similar cu cel folosit cu succes în industria auto pentru a reduce în mod activ consecințele costisitoare ale accidentelor sau pentru a le preveni în totalitate. Proiectul pilot de testare a sistemului Bosch TFCW în România este în derulare printr-o colaborare cu Societatea de Transport București STB SA, un prim tramvai fiind echipat cu acest sistem din septembrie 2021.
Feed-back-ul din partea vatmanului este unul foarte încurajator. Asistat în permanență prin avertismente sonore și vizuale, acesta declară faptul că detectarea obstacolelor, recunoșterea riscurilor și evitarea daunelor este prioritară atât pentru siguranța călătorilor, cât și pentru calitatea serviciilor oferite de STB SA utilizatorilor săi.
Ca funcționalitate, sistemul de asistență constă într-o cameră multifuncțională, un senzor radar și o unitate de control. Camera multifuncțională monitorizează traiectoria din față și transmite datele în timp real către unitatea de control a senzorului radar. Luând în considerare viteza vehiculului, sistemul de control utilizează informațiile pentru a determina pericolul unei coliziuni. Combinarea datelor de la camera multifuncțională și de la senzorul radar cu rază medie de acțiune îmbunătățește detectarea obstacolelor. Principiul fuziunii datelor senzorilor, adoptat din domeniul dezvoltării autovehiculelor autonome, îmbină selectiv punctele forte ale mai multor principii de funcționare ale senzorilor. În acest fel, se sporește atât fiabilitatea, cât și disponibilitatea tehnologiei senzorilor.
Având în vedere desfășurarea meciului de fotbal dintre FCSB și FC U Craiova 1948 pe Arena Națională, duminică, 06.02.2022, începând cu ora 18:00, STB SA va asigura transportul suporterilor veniți în București cu autobuzele liniei speciale 686, pe traseul cuprins între Gara de Nord și stadion.
Astfel, STB SA va facilita afluirea suporterilor către stadion, precum și defluirea acestora la finalul evenimentului, în condiții de siguranță.
Începând de vineri, 04.02.2022, stațiile de autobuz „Editura Aramis” și „Sere”, de pe traseul liniilor 125, 141, 220, 232, 241, 312, 313 şi N105, situate pe ambele sensuri pe Bd. Metalurgiei, pe tronsonul cuprins între Drumul Gilăului şi Drumul Binelui, vor fi redenumite „Bd. Metalurgiei 29” și „Drumul Binelui”.
Plata cu cardul bancar este cea mai simplă și rapidă modalitate de a achita o călătorie cu mijloacele de transport în comun.
Până acum, această facilitate era disponibilă doar în autobuzele noi Otokar și Mercedes Hibrid. Pentru a permite tuturor cetățenilor să își achite rapid și ușor călătoria, chiar dacă nu dețin un card de transport, indiferent de tipul de vehicul utilizat - tramvai, troleibuz sau autobuz de generație veche, STB SA a demarat la finalul anului 2021 procedura de achiziție a acestui serviciu.
„Utilizatorii noștri așteaptă simplificarea procesului de plată și integrarea tehnologiei în rutina lor zilnică. Ei pot folosi cu ușurință dispozitive ca telefonul mobil sau smartwatch-urile asociale unui card bancar pentru a achita călătoria direct la validatorul din vehicul, fără grija unui card de transport sau deplasarea la un centru de vânzare”, a declarat Directorul General STB SA - Adrian Criț.
Un alt avantaj al acestei soluții de digitalizare a serviciilor de plată este acela că validatoarele permit atât plata cu cardul bancar, cât și plata cu cardul de transport.
Termenul de implementare a serviciului de plată cu cardul bancar direct în vehicule este de 180 zile, condiționat și de situația pandemică la nivel internațional ce a afectat piața de componente electronice și implicit numărul mare de echipamente necesare pentru tot parcul STB SA.
Începând de sâmbătă, 29.01.2022, STB SA va aplica o nouă măsură de eficientizare a rețelei de transport public, prin reconfigurarea traseului liniei de autobuz 223. Aceasta va funcționa pe un traseu modificat pe ambele sensuri, între terminalul „Cartier Rezidențial Splaiul Unirii” și noul capăt de linie „Universitatea Creștină Dimitrie Cantemir”, situat pe aleea de acces între Splaiul Unirii și Calea Văcărești.
Astfel, pe sensul de mers spre „Universitatea Creștină Dimitrie Cantemir”, autobuzele liniei 223 vor circula pe traseul de bază între terminalul „Cartier Rezidențial Splaiul Unirii” și Pasajul Mihai Bravu, apoi pe un traseu modificat, pe Splaiul Unirii (malul stâng), până la terminalul „Universitatea Creștină Dimitrie Cantemir”.
Pe traseul modificat, autobuzele vor efectua opriri pe Splaiul Unirii, în stațiile „Șoseaua Mihai Bravu” și „Scorțeni”.
Pe sensul de mers spre „Cartier Rezidențial Splaiul Unirii”, autobuzele liniei 223 vor circula pe un traseu modificat de la noul terminal „Universitatea Creștină Dimitrie Cantemir”, pe Splaiul Unirii (malul drept), apoi pe traseul de bază până la terminalul „Cartier Rezidențial Splaiul Unirii”.
Pe traseul modificat, autobuzele vor efectua opriri pe Splaiul Unirii, în stațiile „V.V. Stanciu” și „Bd. Abatorului”.
Menționăm că serviciul de transport public va fi asigurat în continuare pe porțiunea de traseu de pe Calea Vitan și Bd. Energeticienilor de liniile de autobuz 123 și 135.
Când devii conștient că lucrezi într-un serviciu public, atunci arăți respect pentru oraș și locuitorii săi. Arăți fidelitate!
Asigurarea serviciilor publice și continuitatea lor ESTE O OBLIGAȚIE legală a tuturor celor care lucrează în STB, la orice nivel. Oricât de mare ar fi nemulțumirea, oricât de mari ar fi neajunsurile, respectul față de cetățean și nevoile orașului sunt pe primul loc!
Cine nu înțelege că lucrează pentru București și pentru locuitorii săi, nu are ce căuta în serviciul public.
Nevoile orașului sunt pe primul loc, zi de zi.
Conștientizarea faptului că suntem în serviciul public este primul pas și cel mai important pentru reforma STB SA.
În următoarea perioadă bucureștenii vor beneficia de tramvaie noi, autobuze electrice și troleibuze, investiții în infrastructura de transport, aceștia fiind pașii concreți începuți de STB SA împreună cu municipalitatea, pentru a oferi orașului și locuitorilor săi condiții optime de transport.
Aceste investiții înseamnă, pe lângă avantajele aduse călătorilor, și condiții de muncă mai bune pentru salariații noștri.
Cu un transport public modernizat și continuu, STB devine eficient, performant.
Cu salariații STB SA care au reluat activitatea vom continua reformarea transportului public!
Cu salariații STB care s-au întors la muncă vom lucra pentru oameni, nu împotriva lor!
Salariații care au declanșat această grevă ilegală vor suporta rigorile regulamentului intern.
Punem interesul Bucureștiului pe primul loc!
La ora 7:00, peste 90% din parcul de vehicule programat a ieșit în traseu, conform graficului de transport.
După cinci zile de protest ilegal care a paralizat Capitala și a provocat daune financiare masive Societății de Transport Bucuresști, angajații au înțeles că nu pot ignora legea și obligațiile pe care le au față de cetățenii din zona metropolitană București Ilfov.
Manipularea liderilor de sindicat, a căror revendicări nu aveau nimic de-a face cu îmbunătățirea condițiilor de muncă, servind doar propriilor interese, a încetat în această dimineață.
Angajații noștri au înteles că trebuie să respecte legea și cetățeanul.
Pentru a identifica vehiculele în traseu și pentru a planifica deplasarea în timp real, utilizatorii STB SA pot folosi aplicația InfoTB. Aceasta poate fi direct descărcată din App Store sau Google Play:
În a cincea zi de grevă, Conducerea STB SA a luat următoarele măsuri ferme pentru deblocarea crizei actuale, ca urmare a patru tentative eșuate de comunicare și negociere cu liderii sindicali:
- Au fost notificați angajații aflați în grevă cu privire la reluarea activității de transport public;
- S-au depus plângeri penale împotriva celor care au declanșat protestul ilegal;
- Se vor aplica prevederile contractului colectiv de muncă și ale contractului individual de muncă pentru salariații care nu și-au îndeplinit obligațiile de serviciu în aceste zile de grevă, beneficiind bineînțeles de clemența dată de Consiliul de Administrație.
De asemenea, pe site-ul STB SA a fost publicat un anunț de angajare pentru personal calificat în meseria de conducător autobuz - https://stbsa.ro/angajari.
Nu ne mai permitem să fim captivi unor angajați manipulați care protestează în continuare fără să aibă cerințe concrete pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă.
Starea financiară a societății este grav afectată. Este posibil ca salariații STB SA să nu-și poată primi salariile.
În același timp, se fac și niște pași în viitor. Va exista o discuție cu șefii de autobaze și depouri. Caracatița din STB SA trebuie stârpită. Implicarea sindicatului la toate nivelurile de conducere a făcut posibilă declanșarea acestei greve ilegale, motiv pentru care cei responsabili vor răspunde în fața legii.
Mulțumim celor care au ieșit în traseu pentru a-și face datoria fața de bucureșteni și au ințeles gravitatea situației. Sunt așteptați și restul angajaților să-și reia activitatea.
Ca urmare a grevei ilegale, în conformitate cu art. 121 din Legea societăților nr. 31/1990, în calitate de Director General, am convocat în ședința extraordinară comună membrii Adunării Generale a Acționarilor și ai Consiliului de Administrație, ședință la care a participat și Primarul General al Capitalei Nicușor Dan, respectiv Viceprimarul Stelian Bujduveanu.
La finalul întâlnirii, am ajuns la concluzia că orice continuare a grevei ilegale poate duce la riscul de insolvență.
Pagubele înregistrate în cele trei zile de grevă ilegală sunt estimate în momentul de față la o valoare de aproximativ 14 milioane de lei, acestea punând în pericol locurile de muncă ale tututor salariaților. În cazul în care această grevă ilegală nu încetează, veniturile vor continua să scadă, astfel încât fondul de salarii poate fi iremediabil afectat.
În cadrul ședinței, Consiliul de Administrație a decis, ca soluție de deblocare a crizei actuale, să nu se efectueze cercetări disciplinare pentru angajații care vor intra de astăzi în traseu, în condițiile în care nu există fapte de natură penală. Toți salariații care vor împiedica accesul în traseu a altor colegi, vor fi cercetați disciplinar conform Regulamentului Intern.
Repercusiunile acestei acțiuni sindicale, declarată de Tribunalul București ca fiind ilegală, sunt din păcate resimțite de toți bucureștenii din zona metropolitană Bucuresti Ilfov.
Rog angajații să nu dea crezare reprezentanților Sindicatului majoritar care manipulează în continuare asigurând angajatii ca pot fi plătiți “din fondul de grevă”.
O criză de asemenea amploare trebuie urgent oprită. Societatea trebuie eficientizată acum mai mult ca niciodată. Planul de management trebuie pus în aplicare ținând cont și de urmările grevei sindicale.
Încă de la primele ore ale dimineții, o parte din angajați au decis să iasă în traseu, respectând hotărârea judecătorească. STB SA face în continuare apel și la ceilalți angajați de a respecta legea și de a-și îndeplini obligațiile de serviciu. Sunt așteptați cu toții să iasă în traseu conform programului de transport.
Tribunalul București a decis astăzi că protestul salariaților STB SA este ilegal, aceștia fiind obligați să-și reia activitatea. Astfel, angajații STB SA sunt așteptați să iasă de îndată în traseu conform graficului de transport.
Călătorii din zona metropolitană, care pe durata grevei nu au putut utiliza titlurile de călătorie achiziționate, vor beneficia de o prelungire a valabilității echivalentă cu zilele în care nu a fost desfășurată activitatea de transport public.
Ne cerem scuze tuturor călătorilor pentru disconfortul creat și asigurăm utilizatorii de faptul că STB SA a analizat circumstanțele ce au condus la declanşarea acestui protest și a dispus măsuri în consecință pentru cei care au fost implicați în această acțiune sindicală ilegală.
Ca urmare a hotărârii Tribunalului București prin care instanța de judecată dispune suspendarea grevei declanșate la Societatea de Transport București STB SA și reluarea de îndată a activității, angajații societății au obligația de a respecta decizia instanței și de a ieși în traseu conform itinerariului și foii de parcurs.
Din verificările efectuate, s-a constatat că personalul implicat în această grevă ilegală care a imobilizat astăzi Capitala, refuză să-și reia activitatea. Există posibilitatea ca această grevă să continue și mâine, liderii sindicali punând presiune pe salariații STB SA pentru a nu-și îndeplini sarcinile de lucru. Desconsiderarea nevoilor bucureștenilor din zona metropolitană și ignorarea cu bună știința a unei decizii judecătorești poate atrage răspunderea penală pentru personalul implicat în această acțiune.
STB SA face apel la simțul de responsabilitate al angajaților săi și le solicită în mod public acestora să reia imediat activitatea de transport public. De asemenea, îi asigurăm pe bucureșteni că vom lua toate măsurile legale posibile pentru revenirea la normalitate.